Tips til bedring av utmattelsen.

Mine tips til å få et bedre liv med ME (utmattelsessyndromet)
Ikke alle klarer dette, men det anbefales å prøve.
 
Nyt hver dag

 
Dette er hva jeg gjorde. Jeg gikk fra å være 100% sykemeldt i over 1 år til å rolig komme meg tilbake til jobb og hverdag. I dag fungerer jeg nesten helt optimalt. Er 100 % i jobb.(Da i ny stilling siden tømrer yrket ble for tungt nå) Å har fortsatt energi til å trene daglig.
 
Noen tips under som er verd å prøve på veien til en bedre hverdag. Ta små steg. All fremgang er god fremgang. Får du et tilbakefall er dette også dessverre normalt, men du må bare ikke gi opp selv om det frister.
 
Tips nr. 1 – Prøv å komme deg ut å gå turer.
 
Det jeg brukte tiden på da jeg var hjemme var å starte med å gå turer hver dag.
Startet med 10 minutter første da. Prøvde da å gå litt lengere over tid.
Etter noen uker klarte jeg å gå i 1 time hver dag, men hadde ikke mye til overs etter dette. Måtte planlegge så det ikke ble lange turer før jeg skulle noe som tapper meg for energi.
 
 
Tips nr. 2 – Prøv å komme på trening
 
Det å komme seg på trening når det ikke eksisterer energi er vanskelig. Jeg trente veldig mye før jeg ble syk, ønsket derfor å prøve å komme meg i form igjen. Her klarte jeg ca 15 minutter med styrke før hode mitt holdt på å eksplodere av smerter. Klarte 2-3 ganger i uken. Jeg fortsatte med dette en god periode, merket da at ting begynte så smått å bli litt bedre.
Etter noen uker var jeg oppe i 20-30 min før jeg ikke klarte mer. Alt føltes gradvis bedre. 4 måneder trente jeg 4 ganger i uken i 30-50 minutter.
 
“Prøv å bli litt bedre hver uke. Det er tungt, men det kan bli bedre. Det ble det for meg”
 
Tips nr. 3 – Gjør de rundt deg kjent med hvordan du har det.
 
Gjør de rundt deg klar over hvordan du egentlig har det. Da slipper du å late som så mye, det krever så mye energi å late som alt er bra. Jeg latet som jeg var i tipp topp stand da jeg møtt venner og familie. Klarte det fint helt til jeg kom hjem, da ble jeg liggende på sofaen resten av dagen. Helt tom for energi.
 
Tips nr. 4 – Stopp når du føler kroppen sier nok.
 
Respekter kroppen når du kjenner det er nok. Bedre å ta en hvil før det er for seint. Da letter å komme seg igjen. Pusher du kroppen for mye blir sykdommen bare verre og verre.
Det mest krevende for meg var i sosiale samlinger, der måtte jeg ta ting med ro.
Tips nr. 5 – Prøv å bli litt bedre for hver dag. (det er tungt men verd det)
 
Det som fikk meg på føttene igjen var daglig trim/turer.
Prøv å utføre litt lengere turer og litt lenger styrke økter. Ikke gjør for mye om du en dag har litt ekstra energi. Da faller du bare tilbake igjen. Ha samme intensitet hele uken. Om hele uken går fint kan du prøve å øke økten med 10%
Endret også litt på kosthold. Prøv å ikke spise så mye hvete og lignende. Mindre sukker og prosessert mat. Når kroppen er så nedbrutt må vi gi den det den trenger. Frukt, grønt rent kjøtt og rent tilbehør. Drikk mye vann.
Periodisk faste er også et godt tips. Vi trenger ikke frokost og lunsj som vi lærte da vi var små. Kroppen blir bedre på å reparere seg selv om den får perioder uten mat. 16 timers faste og 8 timers mat vindu er en bra start.
 
Det er en treg prosess, men med litt tålmodighet og viljestyrke så kan ting bli mye bedre.
 
Ta uke for uke.
Ikke stress med det, stresser du blir du bare sykere. Prøv å komme deg ut i frisk luft og gå en tur daglig.
Er du helt tom så respekter dette å ikke gjøre noe den dagen. Nyt hver dag som føles bra.
Det er håp 🙂
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg